TrusTool

Raad van Toezicht en Raad van Commissarissen; welke aandachtspunten staan op de toezichtagenda 2025 als het gaat om sociale veiligheid?

Een veilige en gezonde werkplek is tegenwoordig zeker ook een onderwerp waar de RvT en RvC geacht worden aandacht aan te besteden. Daarbij wordt niet alleen een reactieve rol verwacht, maar ook een proactieve, adviserende en initiërende rol, zoals ook af te leiden is uit de governance codes in meerdere sectoren. De praktijk leert dat er nog genoeg te professionaliseren is op dit vlak.

Hieronder enkele inspiratievragen:

  • Hoe is het met voorbeeldgedrag aan de top gesteld?
  • Hoe wordt actief getoetst dat de leiding zelf handelt in overeenstemming met de kernwaarden, gewenste gedragsnormen en integriteitsvisie?
  • Hoe is het met de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van beleid en de aanpak van grensoverschrijdend gedrag gesteld?
  • RvC en RvT zijn vaak geen getuige van het grensoverschrijdende gedrag, maar moeten worden geïnformeerd door anderen; de voornaamste bron van informatie voor de RvT en RvC is het bestuur/directie zelf; is het Bestuur/Directie bij machte om hierover voldoende te informeren?
  • Welke andere informatiebronnen kan de RvT/RvC aanboren om proactief informatie op te halen? Daarbij kan gedacht worden aan de vertrouwenspersoon of het overleg met de medezeggenschap.
  • Is vastgelegd dat de vertrouwenspersoon rechtstreeks contact mag zoeken met de RvT/RvC? Heeft de vertrouwenspersoon een contactpersoon in de RvT/RvC?
  • Welke afspraken zijn gemaakt rond rapportage door de vertrouwenspersoon aan de RvT/RvC?
  • Welk beleid wordt gehanteerd bij afhandeling van informele en formele meldingen en klachten?

Voor meer informatie en/of een demo van TrusTool neem contact met ons op: info@trustool.nl