TrusTool

Werkgevers zijn verplicht te zorgen voor een discriminatievrije werkomgeving

Op 19 mei 2025 heeft het College voor de Rechten van de Mens een uitspraak gedaan waaruit blijkt hoe die zorgplicht moet worden ingevuld door werkgevers.

Wat was de situatie?
Werknemer X van een parfumeriewinkel is van mening dat de werkgever tekort is geschoten in de zorgplicht om te zorgen van een discriminatievrije werkomgeving.
Werknemer X heeft ervaren dat collega’s meerdere malen discriminerende opmerkingen hebben gemaakt over een collega met een donkere huidskleur; en zich ook discriminerend uitlieten over en richting klanten. Daarbij werd ook het n-woord gebruikt.

Werknemer X heeft dit aangekaart bij de werkgever. Aangezien hij van mening is dat de werkgever onvoldoende met zijn klacht heeft gedaan, dient hij een klacht in bij het College.
Werknemer X is dus zelf niet slachtoffer van discriminerende opmerkingen.

Wat zijn de lessen voor werkgevers uit deze uitspraak?

1. Omstanders kunnen ook naar het College
Ook wanneer iemand niet zelf is gediscrimineerd (dus een omstander), maar wel nadeel heeft ondervonden van de situatie (bijvoorbeeld door aanstoot aan gedrag op de werkvloer zoals in dit geval), heeft belang bij een oordeel.
De zorgplicht van een werkgever houdt ook in dat klachten van omstanders op de werkvloer serieus genomen worden.

2. Werkgever komt direct in actie
In dit geval had de werkgever niet direct actie ondernomen naar aanleiding van de klacht van werknemer X. Zo was niet direct een gesprek gepland met de collega die werd gediscrimineerd, zelfs niet nadat werknemer X zijn klacht had herhaald en had aangegeven dat de situatie naar zijn mening uit de hand liep.
Een gesprek heeft pas plaatsgevonden ruim een maand nadat de klacht was binnengekomen.
Dit is naar mening van het College te laat. Drukte rond de feestdagen in de parfumerie is geen excuus.

3. Zorg voor voldoende maatregelen
De werkgever ging uiteindelijk het gesprek aan met 1 veroorzaker, maar niet met de anderen. Van een formele waarschuwing is niets gebleken.
Evenmin zijn goede maatregelen getroffen om discriminatie van klanten tegen te gaan.

4. Heb aandacht voor nazorg
Werknemer X heeft bij het College naar voren gebracht dat er nooit een terugkoppeling is geweest van zijn klacht. Volgens het College is een goede terugkoppeling onderdeel van zorgvuldige afhandeling van een klacht.

De volledige uitspraak is te vinden op de website van College voor de Rechten van de Mens onder oordeelnummer 2025-47.